G99 på 8 plass i Scania cup 2015

Laget avsluttet turneringen som har status som uoffisielt nordisk mesterskap med to tap på mandag.
Første kamp var mot arrangørklubben Södertälje. Dette var nok vår dårligste kamp i hele turneringen. Dårlig forsvar og lav intensitet av oss resulterte i et 52-73 tap.

Kamp to for dagen var mot Amager fra Danmark. Her kom vi bakpå i første periode og var på det meste bak med 14 poeng. Men vi kjempet oss tilbake og med 2 min igjen på klokken var ledelsen til Amager nede i 3 poeng. Men da tok desverre kreftene slutt for oss. Amager satte to 3’ere på rad og kampen ble avgjort. Det ble dermed et 9 poengs tap 50-59.

For oss har dette vært en positiv turnering på mange måter. Vi konkurerer og er på høyde med de beste lagene i Skandinavia. Vi hadde en vanvittig tøff gruppe med både Fryshuset og Viby som begge kom til finalen der Fryshuset vant!
At vi i tillegg spilte mot Østersund (3 plass i turneringen) i kvartfinalen tyder på at vi hadde flere tøffe kamper i turneringen.
Vi har fått flere gode kamper på høyt nivå. Akkurat det vi trenger nå i oppkjøringen mot U16NM i Bergen 24-26 april.

En 8 plass av 12 lag er vi godt fornøyde med. Når vi i tillegg mangler flere setrale spillere er prestasjonen enda større.
Den andre norske representasjon i G99-klassen, Ullern som vi slo ut i 8 delsfinalen med 59-43 vant sine siste kamper og ente på en 9 plass.
Vår egen Christian Tøfte gjorde seg bemerket ved å komme på 3.plass på scoringslisten for G99-klassen. 2000-spillerne Sigurd Lorange og Alessandro Zulijani imponerte også mot eldre spillere og endte på 15 og 23 plass.

Kun 3 av 13 lag fra Norge i de forskjellge klassene klarte å komme seg til en kvartfinale. De 2 andre lagene i tillegg til oss var Ulriken i J12 (8 plass) og Bærum i G19 (1 plass)
Bærums seier i turneringen var også historisk da dette var det andre Norske laget som vinner denne turneringen. Sandvika vant G18 klassen i 2007.