Hedda klar for U16-EM!

En historisk dag for Sverresborg Hoops i dag! Vår dyktige spiller Hedda Finnøy er som første jente i klubben uttatt til å representere Norge i et EM. Det er også mange år siden en jente fra Region Midt er uttatt til EM-sluttspill. Vi gratulerer Hedda med uttaket og ønsker henne lykke til i turneringen.

U16-jentene innleder B-EM i Skopje mot Estland i dag, det eneste laget de slo i Nordisk mesterskap i juni.

Norge vant komfortabelt 62-42 over Estland i nordisk, og i femlagspuljen i EM i Makedonia er det forventet at de to lagene havner på fjerde- og femteplassen, bak Finland, Portugal og Bulgaria.

Derfor er åpningskampen så viktig: Vinneren får sannsynligvis spille om plassene 9 til 16 når gruppespillet er over, taperen havner i bunngruppa og spiller om plassene 17 til 22.

– Da vi møtte Estland i nordisk, hadde vi spesielt én god periode, og den ble kampavgjørende. De manglet sin beste spiller der, så kan hende de er sterkere nå. Uansett er de det laget i gruppa vi har størst sjanser mot, tror U16-coach Ola Gravem Knutsen.

22 lag deltar i B-EM i Skopje, og Norge er havnet i en av de to gruppene som består av fem lag – de øvrige to gruppene har seks lag.

Det norske laget har vært samlet i Oslo siden 4. august, med treningsfri bare to av dagene.

– Det ser bra ut, jentene kom tilbake 4. august og viste at de har jobbet bra med fysikken i sommer. De er godt trent og klare for å komme i gang, forsikrer coachen.

LAGENE I B-EM:
Gruppe A: Portugal, Estland, Finland, Bulgaria, NORGE.
Gruppe B: Belgia, Makedonia, Slovenia, Irland, Ukraina, Moldova.
Gruppe C: Sverige, Island, Hellas, Israel, Luxembourg.
Gruppe D: Slovakia, Albania, Storbritannia, Danmark, Sveits, Bosnia-Hercegovina.