Jets sikret BLNO-spill med sterk siste kamp

I helgen spilte regionens elitelag Nidaros Jets kvalifisering til neste års BLNO. Etter at sluttspillkampen glapp i siste seriekamp mot Ammerud måtte altså Jets sammen med tabelljumbo Centrum Tigers spille kvalifisering for invitasjon og mulighet til spill på høyeste nivå også neste år. I tillegg til Jets og Centrum deltok 1. divisjonslagene Ullern, Nordberg fra Oslo og Griffen fra Harstad.

Våre to juniorspillere Christian Tøfte og Jørgen Kjesbu som spiller BLNO for Jets var begge viktige bidragsytere i helgen. Spesielt da tre av lagets viktigste spillere fra grunnserien Joel Spear, Simon Midtvedt og Even Skjellaug ikke kunne spille i helgen.

I første kamp fredag var det nordlendingene Griffen som var motstander. Etter en litt treg start klarte Jets å kontrollere inn til en 96-69 seier. Lørdag var det kamp mot Nordberg. En kamp Jets ledet hele veien og til slutt vant 78-71. Men i helgens tredje kamp søndags morgen ble det bråstopp mot Ullern. Ullern vant 1M i Øst denne sesongen og mønstret et sterkt lag med noen BLNO-spillere som har parallell spilletillatelse og mangeårig BLNO all star Espen Stien (tidligere Asker Aliens). Kampen var lenge jevn men Ullern kom de nødvendige poengene foran mot slutten slik at Jets dessverre tapte 73-81.

Dermed måtte Jets vinne siste kamp mot Centrum (Med Sverresborg-gutten Petter Wanvik på laget) for å være sikker på BLNO-plass også neste sesong. Med Jets seier ville Jets, Centrum og Ullern kunne havne likt 3-1 i kamper og innbyrdes målforskjell ville avgjøre. Her lå Ullern svært dårlig an etter 30 poengs tap for Centrum fredag. Og det var et heltent Jets lag som gikk ut på banen i siste og avgjørende kamp. Med kniven på strupen kjempet Jets til seg initiativet mot slutten og var ca. 10 poeng foran Centrum med minutter igjen. Centrum klarte aldri helt og knappe innpå og Jets spillerne kunne dermed strekke hendene i været og juble for 79-68 seier og mulighet til å spille BLNO også neste sesong.

Vel fortjent til spillere, trenere og ildsjelene i Jets. Dette var viktig for NBBF Midt, alle klubbene og de yngre spillerne i regionen. Vi trenger et lag i BLNO også i framtiden.

RESULTATENE I BLNO-KVALIFISERINGEN:

Fredag: Centrum Tigers – Ullern 93-63, Nidaros Jets – Griffen 96-69.

Lørdag: Centrum Tigers – Nordberg 100-77, Ullern – Griffen 108-82, Nidaros Jets – Nordberg 78-71, Centrum Tigers – Griffen 111-84.

Søndag: Ullern – Nidaros Jets 81-73, Nordberg – Griffen 86-81, Nidaros Jets – Centrum Tigers 79-68, Ullern – Nordberg 87-79.

SLUTTSTILLING:

Centrum Tigers 3-1 (+19)