U19NM Bergen – vel overstått for Hoops-jentene

Vi er stolte av vårt unge U19-lag på jentesiden som hadde et svært positivt U19NM til tross for at det resultatmessig ble en tøff turnering. Coach Guro Stene Samanns oppsummerer NM-deltakelsen:

Det er mye en tenker på før man stiller opp i U19NM med en gjeng på kun 7 spillere i alderen 15-17 år. Alder, størrelse, antall, styrke, erfaring og vilje. Hoops-jentene som vanligvis stiller i U17 og 1K har mer viljestyrke enn de fleste. Forberedelsene til NM hadde mye fokus på fart og forståelse.

Første kamp mot Hop fredags kveld ble en maktdemonstrasjon uten like med 114-49 . MEN vi fikk med oss 49 poeng som sier litt om vår innsats. Vi ble overrasket over spillet og brukte litt tid på å finne styrken vår. Men det ble en god kamp. Vi spiller jo aldri mot jevngamle jenter, så dette var gøy!

Lørdag morgen spilte vi mot Ulriken som endte på 2. plass. Vi hang godt med en stund, men Ulriken viste hvorfor de har hatt stor suksess i EGBL. Igjen en tøff kamp, kjipt tap men utrolig bra erfaring. Vi viser i denne kampen hvorfor vi reiste nedover. Jentene våre storspilte og var skikkelig motiverte.

Neste kamp var mot Ytrebygda. Vi endte med enda et tap, 56-33. Det er i denne kampen vi kjenner på at 7 spillere ikke er nok. Vi holder følge så lenge vi kan, men etter en skade på laget blir det vanskelig å holde igjen. Jentene kjemper til siste sekund. Det er nemlig dette de er så fantastisk gode på….de gir aldri opp!

Dessverre ble det også tap i plasseringskampen på søndag. Kirkevoll var ikke sterkere enn oss, men de hadde full benk og ingen skader. Vi endte på 8. plass. Nr. 8 av de beste U19-jentelagene i Norge. Vi er ikke misfornøyde eller skuffet. Vi er en viktig erfaring rikere, og veldig klare til å ta fatt på jobbing fram mot neste år. Vi kan nemlig være med i U19 et par år til…

Resultat:

Hop – Sverresborg Hoops 114-49