G04 klar for København

Copenhagen invitational er en invitasjonsturnering for klubb/regionslag/akademilag i U14, og landslag/regionslag i U15. Det er lag fra mange nasjoner, de vanlige nordiske og nordeuropeiske landene, men også lag fra eksempelvis USA, Kenya, Ungarn og Spania.

Trener for guttene, Frode Ramberg, rapporterer før avreise:

Turneringen tilrettelegger litt ekstra for det sportslige. Kampene går fulltid, og det er avsatt godt med tid til oppvarming på kurvene, det er trenerarrangementer inkludert foredrag med Danmarks herrelandslagscoach. Alle kampene filmes og legges i hudl med muligheter for avansert videoanalyse. Vi er ganske sikker på at alt dette i seg selv vil gi oss en minnerik og lærerik erfaring.

Det sportslige nivået virker høyt, og det kommer til å bli knalltøffe kamper for oss. Arrangøren oppfordret oss i invitasjonen til å styrke laget med regionale spillere om mulig. Det deltar samlelag som Team Jylland og forsterkede klubblag som Lobas-Skåne. Selv har vi tatt med William Trulsen fra Ålesund på gjestespill. Håpet er at han skal gi oss litt sårt tiltrengt høyde og power slik at våre spillere skal få mulighet til å spille mer på styrkene sine. I tillegg håper jeg han skal få mange positive impulser å ta med tilbake til miljøet sitt i Ålesund.

I den første kampen fredag møter vi Hamburg Sharks, vet ikke mye om dem bortsett fra at de har seks spillere som er høyere enn vår høyeste. Deriblant tre spillere over 193 cm. Neste kamp er mot AIK fra Stockholm, årets suverene vinner av Scania Cup i U14, et lag jeg har god oversikt over. De er gode på fastbreaks og har en dominerende allsidig spiller på 190 cm. På lørdag har vi siste gruppekamp mot danske Værløse. Også et lag vi har grei oversikt over, og som ser ut til å være det laget i pulja som i utgangspunktet passer oss best. Vi har uansett ikke noe stort resultatfokus i denne turneringen, det er et lærefokus og prestasjonsfokus. Vi vil jobbe mot å være gode til å være gode. Få ut maks av gruppa og enkeltspillere. Vi vet at vi ikke ligger noe tilbake for disse lagene teknisk, men vi vet også at vi vil bli kraftig  utfordret på fysikk og intensitet. Målet er å få intensiteten opp på samme nivå som disse lagene. Da vet vi at vi utvikler oss, og da vet vi at vi kan være med å spille ball.

Vi gleder oss!

Et spent og godt forberedt lag med mange foreldre reiser til København torsdag ettermiddag.

Mer om turneringen her: