Tredje seier på rad for Sigurd og U18-landslaget

Hoops’ guard Sigurd Lorange og U18-guttene imponerer under B-EM i Makedonia om dagen. Nå sikter Norge mot 9.- plass – med Ungarn som neste motstander fredag.
NBBF rapporterer følgende fra kampen mot Polen:

U18 menn Polen – Norge 87-92

Seieren over polakkene var Norges tredje strake i B-EM i Skopje, og sikret tredjeplass i gruppe A bak Portugal og Hviterussland.

– Da vi så på EM-gruppa i forkant, tenkte vi på Polen som har pleid å være en A-nasjon. Så når vi ender opp med å slå dem og vinner vår tredje kamp på rad, er det skikkelig digg, sa lagkaptein Sigurd Lorange.

Mens Mikal Gjerde (29 poeng og 14 returer!) var på hugget fra start mot polakkene, var Sigurds kamp som natt og dag. Men i tredje og fjerde periode våknet den trønderske pointguarden og ballkunstneren, herjet med Polens forsvar og satte inn mange av Norges viktige scoringer da laget dro fra i slutten av tredje og begynnelsen av fjerde periode.

– Jeg hadde den dårligste starten jeg har hatt i kampene her i EM, og for meg handlet det bare om å omstille seg mest mulig. Som lag måtte vi prøve å få «stops» i forsvar og flere enkle scoringer. Slutte å ta så mange pressede skudd utenfra og heller ta ballen til kurven og komme til straffelinja. Da ble det også mer rom for skytterne, forklarte Sigurd, som endte på 26 poeng – og la 9 av 9 straffer.

Polen hadde skaffet seg 8 poengs ledelse (48-40) tidlig i tredjeperioden, og var foran med 7 (60-53) da alt begynte å gå Norges vei.

12-0-run!

Mikal Gjerde la to 3-poengere, William Hay to straffer som sendte de rødkledde i ledelsen (61-60), og Sigurd Lorange gikk solo før han la to av sine straffekast: 65-60 og Norge hadde vunnet 12-0 på to og et halvt minutt!

Polen tok timeout, men var helt ute av det og rådville – og ble avblåst for 24-sekunder.

Polakkene kom innpå til 3 poeng to ganger tidlig i fjerdeperioden, men en 3-poenger fra William Hay ga 70-64, før Sigurd Lorange overtok showet og med 9 av de 11 neste norske poengene sørget for norsk ledelse 79-66, 13 poeng med 5 minutter igjen. Polen tok sin siste timeout, men var ikke i nærheten av å gjøre det spennende mot slutten. For nå spilte de norske gutta smart, tok vare på ballen og hadde klasse nok til å briljere i angrep i sluttminuttene også.

92 poeng i en EM-kamp mot en så sterk motstander forteller om et norsk lag som slo seg løs.

Topper – og dybde i laget

Mikal Gjerdes kamp var gedigen: Med 29 poeng, 14 returer, 4 assists og 3 steals kom haugesunderen opp i 40 i effektivitet og nærmer seg toppen i flere statistikker i B-EM.

Han og Sigurd Lorange sto for 55 av Norges 92 poeng og ble ustoppelige for polakkene.

Men hele det norske laget gjorde jobben. Tobias Rotegård (12 poeng, 4 returer, 3 assists) fikk som Norges normalt beste 3-poengsskytter stor oppmerksomhet fra Polens forsvar, men leverte en glimrende kamp. Christoffer Heggelund (7 poeng, 4 assists) var også solid, mens spillere som William Hay, Jørgen Odfjell, Erik Borg og Daniel Sandven hadde viktige innhopp og scoringer.

– Det viser dybden i laget, det er så kult at flere kommer fra benken og spiller med selvtillit. Gjennom turneringa er det veldig mange som har vokst og som kommer inn og bidrar med masse, fastslo Sigurd Lorange.

Brent Hackman var spesielt godt fornøyd med at laget tok vare på ballen i tredje og fjerde periode.

– Vi hadde 15 turnovers til halvtid, og bare to i andre halvdel av kampen, presiserer han.

Ungarn neste

Nå skal Norge spille om 9.- til 16.- plass blant de 24 lagene i B-EM, med Ungarn som første motstander fredag (kl. 12.00).

– Jeg syns vi er der vi skal være, og at vi er i mellomsjiktet og spiller om 9 til 16. Muligheten for topp to i pulja og kvartfinale var også til stede, og det er spesielt irriterende nå å tenke på Romania-tapet (71-76) i første kamp. Vi var ikke langt unna å slå Hviterussland heller (79-85), men det nytter ikke å tenke på det som kunne ha vært, vi må se framover, sier Hackman.

– Nå skal vi vinne resten! sier Sigurd Lorange.

– Vi skal ikke bry oss så mye om hvem vi møter, men tenke på oss sjøl. Jeg føler at de to kampene vi har tapt handler mest om oss sjøl.

Ungarn ble nummer fire i gruppe B, mens Norges tredjeplass ble klar etter Hviterusslands seier over Romania (97-69) onsdag kveld. Den betyr også at Polen tok fjerdeplass, blir med i 9-16-sluttspillet og er et lag Norge kan møte igjen i plasseringskamp når B-EM avsluttes søndag.

Bulgaria eller Island lørdag

Portugals seier over Hviterussland ødela muligheten for norsk annenplass, og sendte Portugal opp som gruppevinner foran Hviterussland.

Norsk seier over Romania alene hadde ikke hjulpet til topp to-plassering. Med 4-1 i seire-tap ville tre lag vært likt i poeng, men Norge gått bak Hviterussland og Portugal på score i innbyrdes oppgjør: + 5 for Portugal, 0 for Hviterussland og – 5 for Norge som slo Portugal med ett (80-79) og tapte for Hviterussland med 6 (79-85).

Så irritasjonen over Romania-tapet kan Norge derfor bare glemme, og se fremover mot Ungarn-kampen fredag. Med seier der, er de norske gutta med i kampen om plassene 9 til 12, og vil møte vinner av kampen Bulgaria – Island, der bulgarerne (som slo Slovenia 69-66 onsdag) er favoritter.

De to øvrige kampene i 9-16-sluttspillet er Østerrike – Polen og Israel – Slovakia, med Polen og Israel som klare favoritter.

Boxscore fra Polen – Norge:

Tekst: Arild Sandven  Foto: Astrid Hagland Gjerde