G04-05 klar for U19NM

Våre 04/05 gutter har i helgen kvalifisert seg til U19NM i april 2022. I nøkkelkampen fredag mot Ytrebygda ble det seier 73-61. Dermed trengte kun Frøya å slå Ytrebygda lørdags morgen for at både vi og Frøya skulle være klare for semifinaler søndag og dermed topp fire og billett til sluttspillet i Asker i april.

Kampen mot Ytrebygda bar preg av litt startvansker og var nok helgens dårligste prestasjon fra laget. Uansett en viktig seier og vi kunne dermed spille gruppefinale mot vertslaget Frøya som slo Ytrebygda. Sandnes var i utgangspunktet det fjerde laget i puljen, men de måtte dessverre trekke seg fredag morgen grunnet smitte i laget.

I kampen mot Frøya lørdag starter Hoopsi bra og ledet 41-34 til pause. En svak 3. periode gjorde at de kom bakpå før 4. periode 53-63 og de klarte ikke å heve seg der heller og det endte med tap 61-82.

Søndag ventet Ulriken i semifinalen. En kamp der Hoops igjen starter godt og er oppe 20-17 etter 1. periode. Men så begynner guttene igjen å rote og Ulriken drar etterhvert litt i fra og er oppe i så mye som 63-46 ved slutten av 3 periode. I 4. periode er guttene tilbake der de var i 1. periode igjen og begynner å treffe skudd igjen samtidig som de presser Ulriken til å gjøre feil. De siste minuttene er spenningen til å føle på. Men det vil seg ikke og Hoops bommer på fire av fem straffer på slutten og klarer aldri og komme foran Ulriken. Det ender til slutt med tap litt bittert 72-77 etter enn hederlig sluttspurt av våre gutter.

I kampen om 3 plass var det Tromsø som ventet. Dette ble en jevn kamp hele veien som svingte en del. Kampen er jevn helt inn mot slutten og spenningen er igjen til å føle på. Hoops ledet 71-70 før Tromsø med fire sekunder igjen setter en tøft presset layup til 71-72. Vi bommet vårt siste skudd på buzzern og dermed blir det igjen et meget kjipt tap og 4. plass

Helgen oppsummert er at Hoops har spilt bedre og bedre for hver kamp. Kanskje ikke så rart da 04- og 05-erne til vanlig ikke spiller sammen på lag i seriespill. Dette var de første skikkelige kampene der de sammen har spilt som et lag. Laget har fått fire gode kamper mot bra motstand og tar med seg god erfaring tilbake til Trondheim og treningshverdagen. Vi ser at vi til tross for å ha et ungt G19-lag er de med i alle kampene. Nå venter noen måneder med trening fram mot U19NM der vi håper laget kan snu de jevne kampene i sin favør. Til den tid vil også Mats og Andreas som måtte sitte skadet på benken i helgen være klare for spill. Vi gleder oss !

Vi ønsker også å takke Frøya Basket for et godt vertskap og et godt gjennomført arrangement

Foto: Brage Æsøy Titlestad