Historie

Sverresborg Hoops Elite ble startet før sesongen 2011/12 på initiativ fra Sverresborgguttene Petter Wanvik og Joachim Kähler. Målsetting var å spille i nasjonal 1 divisjon etter en sesong i regional 2 divisjon. Sverresborglegende Pål Mittet ble klubbens første styreleder da klubben ble formelt stiftet 10.01.2012.

Den første sesongen i Regional 2 divisjon endte med en 2 plass. Sesongen 2012/13 var Sverresborg dermed klare for nasjonal 1 divisjon.
Etter kun en sesong i 1 divisjon bestemte NBBF seg for å legge ned/slå sammen 1 divisjon og BLNO. Valget sto da mellom spill i BLNO eller regional 1 divisjon.

Som eneste lag i 1 divisjon valgte Sverresborg å ta steget opp i BLNO. Sverresborg Hoops Elite ble dermed det første laget i historien fra Trøndelag til å spille i BLNO. Uten de store sportslige forventingene endte klubben på en godkjent 7 plass av 8 lag.

Før sesongen 2014/15 ble BLNO lisensen overført til regionens nye toppklubb Nidaros Jets.
Sverresborg Hoops Elite stilte lag i regional 2 divisjon i 2014/15 sesongen og ble suverene seriemestere etter 12 seiere og 0 tap. Fra 2015/16 sesongen har klubben hatt lite egen aktivitet men bidratt mer opp mot andre nystartede basketklubber i byen med diverse hjelp.

Før sesongen 2020/21 ble det bestemt av Herrelaget i Sverresborg Bredde skulle flyttes til Elite klubben. Dette så seniorspillerne kunne styre sin egen økonomi selv og med ønske om å styrke tilbudet til seniorspillere i Sverresborg i Trondheim. Sesongen 2020/21 kom aldri i gang pga Covid19, men for sesongen 2021/22 var Sverresborg Elite endelig tilbake i seriespill i regional 1M. Laget endte med 10 seiere og 5 tap og 3 plass.

Ett svar

1. Arild Haugnæss sier:

Sverresbog Hoops ble nok startet i 2011/12, men før det, så kalte vi oss for Sverresborg Basketball Klubb og det var jeg og 3 klassekamerater av meg som gikk i 10.klasse på Sverresborg Ungdomskole som vi startet klubben i 1974. Vi spilte da i 2.divisjon som det het og det var kun klubber fra Trondheim som spilte mot hverandre, men det var altså før basketball Norge ble samlet til ett nasjonalt og «organisert rike.»
    Dette til orientering, men jeg heier på Hoops. Jeg har bodd i Oslo siden 1979 og har trent sammen med Ammerud gutta og har hatt 2 arbeidskollegaer som har spilt for Ammerud og en var på ungdoms landslaget. Basket er ganske enkelt morsomt og kult!!