Historisk NM-gull til Hoops-juniorene!

Våre basketjuniorer har imponert under  U19NM-turneringen i Bergen og vant til slutt fortjente gullmedaljer.

Etter en jevn og (litt for) spennende semifinale mot Ullern sto Kongsberg Miners klar som motstandere i finalen. Gruvearbeiderne fra Kongsberg er jo vant til å grave sølv – og det var det de fant denne gangen også. Gullet var det Sverresborg Hoops som fant! Hoops-guttene ble liggende under i 1. periode ettter at Kongsberg tok føringen og ledet 17-28. Men i 2. periode kom vi tilbake og vant perioden 26-11 og vi var plutselig foran 43-39 til pause. I 3. periode fortsetter vi å spille godt forsvar og slipper Kongsverg sjelden til gode muligheter. Vi øker ledelsen noe og leder 64-54 før siste og avgjørende periode. I 4. periode eksploderer Sigurd Lorange og Christian Dischington Tøfte og ledelsen øker uten at Kongsberg klarer og svare. Mot slutten var det ingen tvil. Seier 90-68. Sverresborg Hoops og Trondheims første NM-gull var et faktum. Aldri før uansett senior, yngre, menn eller damer har et NM-gull i basketball blitt vunnet av et lag fra Trondheim. Altså en historisk prestasjon er det våre gutter har levert.

Sigurd ble kampens toppskårer med hele 37 poeng i tillegg til 6 returer og 6 assists. Christian hadde en monsterkamp med 28 poeng, 13 returer og 8 assists. I tillegg tok han ut Kongsbergs stjernespiller Mikal Gjerde i forsvar på en svært overbevisende måte. Jørgen Kjesbu puttet 11 poeng og dro ned 8 returer og spilte med masse energi. Johan Karlsen satte 8 viktge poeng i tillegg til at han sammen med Samuel Karoliussen spilte godt forsvar på Kongsbergs Tobias Rotegård som sammen men Mikal er lagets fremste offensive våpen. En stor laginnsats gjennom hele turneringen og alle 5 kampene. Alle 15 spillerne har vært på banen og spilt gode minutter. Bredden i laget har nok også vært avgjørende gjennom helgen slik at vi hadde friske ben da det gjaldt på søndag.

Som en ekstra bonus ble det kåret ikke bare én, men to MVP’s i finalen – og begge var fra Sverresborg Hoops. Gratulerer til Sigurd Lorange og Christian Dischington Tøfte! De begge kom selvsagt også med på turneringens All star lag. Finalemotstander Kongsberg fikk også med to spillere i Mikal Gjerde og Tobias Rotegård mens siste spiller var Johan Flaa fra Oppsal.

Gratulerer til alle guttene, cochene Ron Billingslea og Vegard Tøfte og resten av støtteapparatet.

Box score fra finalen: Box score Finale U19NM

Laagendalsposten

Adressa (+)

bladet.no

Sverresborg Hoops deltok også med vårt unge jentelag i U19NM. Dette er et lag som består av 15-17- åringer – og som ikke har jevnaldrende jenter å spille mot i Trøndelag. Jentene gjorde en innsats de kan være veldig stolte av. Resultatmessig ble det tøft, men de sitter igjen med nyttig erfaring de kan ha nytte av de neste to årene!

Resultat:

Hop – Sverresborg Hoops 114-49