Et fyrverkeri av en avslutning på Scania Cup-kvalifiseringen!

I siste kamp mellom Sverresborg og Kongsberg var tallene klare. Sverresborg hadde en tøff oppgave foran seg og måtte vinne med hele 18 poeng for å plassere Kongsberg bak seg på tabellen. Ullern var allerede sikret en topp 2-plassering til tross for tap 70-63 for Kongsberg tidligere på dagen. I en kamp Ullern manglet landslagsduoen Marcus Larsson og Ulrik Stranger-Johannessen.

Og Sverresborg startet forrykende! De spilte et godt forsvar mot Kongsbergs storscorere Mikal Gjerde og Tobias Rotegård og resten av laget og ledet 18-10 etter 1. periode. Håpet om å vinne med 18 poeng ble så absolutt tent. 3. periode startet også bra og Hoops er på det meste opp i 10 poengs ledelse. Men i det siste minuttet setter Kongsberg noen gode skudd og ledelsen krymper til 38-36 ved halvspilt kamp.

I pausen finner Sverresborg-guttene ny energi. De første fem minuttene vinnes 18-4 og ledelse 56-40! Kongsberg kommer igjen mer med og før siste periode står det 64-46 og håpet om å vinne med 18 er absolutt til stede. 4. periode er jevn. Ledelsen ligger på rundt 17-19 poeng hele veien inn i de siste minuttene med stort trøkk i hallen. Men i siste minutt kommer vi noen poeng bak. Vi må feile og Kongsberg gjør ingen feil fra straffelinjen og setter 8 av 8. Dermed blir det ”bare” en 80-70 seier over Kongsberg Miners. En meget god kamp fra våre gutter som viste guts og innsats når det virkelig gjaldt selv om vi kom for kort.

Dagen startet med kamp mellom Hop og Sandvika der det var to lag på jakt etter helgens første seier. Kampen startet jevnt og det sto 12-12 etter fem minutter spilt. Men etter hvert tok et større og sterkere Sandvika lag mer og mer over og til pause står det 46-30 til Sandvika. Sandvika dominerte under kurvene anført av Jens Grøsland som til slutt plukket ned hele 20 returer i tillegg til 6 poeng og 6 assists. Jordan Rost var også en vanskelig matchup for Hop. Australieren dominerte og stoppet til slutt på hele 35 poeng og 14 returer. Hop kommer aldri nærmere enn 7 poeng før Sandvika igjen klarer og dra i fra i 4. periode. Kampen ender til slutt med Sandvika-seier 75-57.

I dagens andre kamp kl 11:45 mellom Ullern og Kongsberg ble det nervepirrende i siste periode. Ullern hadde ledet gjennom hele kampen og var foran med 46-54 før siste periode. Men Kongsberg følte nok et vist press og våknet når det skulle avgjøres. De vant 4. periode hele 24-9 og kampen 70-63. Dermed hadde Kongsberg skaffet seg et pusterom før siste kamp mot Sverresborg. Om det hadde blitt tap mot Ullern og senere Sverresborg ville Kongsberg vært bak begge. Nå hadde de nettopp 18 poeng og gå på før siste kamp mot hjemmelaget.

Sverresborg og Hop møttes i helgens nest siste kamp kl 13:30. Her også var det jevnspilt de første minuttene av 1. periode før Sverresborg klarte og opparbeide seg en 19-12 ledelse ved periodeslutt. I 2. periode økes ledelsen til 44-30. Sverresborg slipper Hop aldri nærmere og etter hvert velger begge lag og rotere på samtlige spillere og det ender til slutt med seier til Sverresborg 81-47.

Scania Cup-kvalifiseringen for U19 gutter er dermed over. Det har vært en fantastisk arrangement i Munkvollhallen i helgen. Vi takker alle som har hjulpet til med å gjøre dette til en super helg sportslig. Takk til de som sto i kiosken, satt sekretariat, stats, Kongsberg og Laagendalsposten for streaming og alle andre som gjorde dette til ett vellykket arrangement. Vi gratulerer Ullern og Kongsberg med 1. og 2. plass. I tillegg er vi stolte over våre gutter som til slutt ender på en litt sur 3. plass etter målforskjell med 3 seiere og 1 tap. En sterk avslutning på en spennende helg i Munkvollhallen!

Kampresultater, stats og tabell kan du finne her.