Sterk 6. plass i årets Scania Cup

G19 avsluttet årets Scania Cup i kamp om plassene 5-8 i dag. Første kamp var mot Kongsberg Miners så tidlig som kl 08:00. Kongsberg valgte og hvile tre av sine viktige spillere fram mot BLNO-finalene som starter på onsdag. Dermed ble det vanskelig for Kongsberg og vi tok fort kontroll på kampen. Kongsberg treffer noen tøft pressede skudd i 1. periode som gjør at avstanden ikke bli alt for stor etter en periode spilt. Kampen blir aldri helt jevn og avstanden bare øker på gjennom 2. og 3. periode. Vi spiller oss fint gjennom Kongsbergs soneforsvar og før siste periode står det 61-38. I 4. periode får alle spillerne på begge lag en del minutter på banen og kampen ender til slutt med en solid 73-51 seier.

Sverresborg – Kongsberg 73-51 (24-16, 14-9) (23-13, 12-13)

Poeng:
Jørgen Kjesbu 24p
Christian Tøfte 14p
Tor Anders Ringen 13p
Julius Stensen 6p
Sigurd Lorange 6p
Johan Karlsen 4p
Petter Valstad 4p
Eirik Nordgaard 2p

Vi var dermed klare for spill om 5/6 plassen og motstanderen var igjen ett norsk lag i Ullern. Ullern hadde vunnet sin kamp over danske Hørsholm med 56-53 etter og ha vært bak med så mye som 16 poeng. Men en rå opphenting i 4. periode sikret spill om 5/6 plass. Kampen starter jevnt og det står 10-10 etter én periode spilt. I 2. periode er det også jevnt og det står 29-24 etter halvspilt kamp. I 3. periode er det vi som leder an og er på det meste opp med 14 poeng! Men Ullern gir seg ikke og klarer og begrense ledelsen til bare fire poeng før siste periode. Men 4. periode blir ingen stor prestasjon fra oss. Ullern kommer ut med et stort trykk i forsvar som vi ikke klarer å matche. En periode man helst bare vil glemme men som vi nok lærer mye av. Tap blir det, 49-60, og det blir dermed 5. plass på Ullern og 6. plass på Sverresborg i årets Scania Cup.

Sverresborg Ullern 49-60 (10-10, 19-14) (16-17, 4-19)

Poeng:
Jørgen Kjesbu 17p
Christian Tøfte 12p
Sigurd Lorange 12p
Petter Valstad 4p
Johan Karlsen 2p
Tor Anders Ringen 2p

Vi har på tre dager spilt seks kamper på svært høyt nivå noe som vil være viktig fram mot U19NM om tre uker. Da østlandslagene generelt har et mye bedre kamptilbud i regional serie enn det vi har er slike turneringer viktige for oss for å få god matching. Seks kamper mot de noen av beste lagene i Norden er en god erfaring og målestokk og ta med seg videre. En 6. plass i en turnering med 12 av de beste lagene fra Norge, Sverige, Danmark og Island er en ekstremt sterk prestasjon av våre gutter og et lag fra Trondheim. Noen plasser opp fra deltagelsene i 2015 (99) på. 8 plass og i 2016 (00) 9. plass er det også.

Nå fortsetter forberedelsene fram mot U19NM i Bergen. Der kan det igjen bli gjensyn med Kongsberg og Ullern. I tillegg kan vi vente oss svært tøff motstand fra klubber som Sandvika og Oppsal. Kampen om medaljene i NM blir tøff. Og våre gutter vil definitivt være med på og prege den.

Resultater og noe stats fra årets Scania Cup finner du på: http://scania.cups.nu/2018/result/categories