U19-guttene klar for NM-finale!

Etter to komfortable seiere mot Frøya (91-50) Nesodden (92-50) på fredag og utspilling av Fana (91-48) i kvartfinalen på lørdag var guttelaget vårt klar for semifinale mot Ullern søndag morgen. Ullerns sterke 99-lag har vi aldri klart å slå tidligere, så det var klart at vi måtte gjøre en heroisk innsats for å klare det i årets NM-turnering. Og den heroiske innsatsen kom!

Ullern hadde i likhet med oss vunnet greit i sine kamper på veien til semifinale. Og det var et heltent Sverresborg-lag som startet kampen og tok kjapt kommandoen og satt de fire første poengene. Men Ullern svarte og tok ledelsen 7-9 før vi igjen kvikner til og det står 21-16 etter 1. periode.

Gjennom 2. og 3. periode varierer ledelsen noe men vi er foran hele veien. Med to minutter igjen av 2. periode er Ullern bare 2 bak men da svarer Sigurd Lorange og setter åtte strake poeng og vi går til pause med ledelse 39-31. I 3. periode leder vi på det meste med 11 poeng 54-43, men en liten sluttspurt av Ullern kutter den til bare tre poeng 56-53 før siste og avgjørende periode.

4. periode blir en periode de som så vil huske lenge. Jevn og tøff hele veien. Perioden starter med at Julius Schjetne Stensen får sin 5. feil tidlig. I tillegg til at flere viktige spillere, bl.a Jørgen Kjesbu, har slitt med feiltrøbbel gjennom hele kampen skaper det problemer for Hoops. Ullern jobber og prøver og ta innpå de siste poengene. Men vi spiller godt forsvar og slipper de ikke lett til.

Med to minutt igjen er Ullern bare to poeng bak. Men verken vi eller Ullern klarer og skåre og med 50 sekunder igjen har vi ballen. Vi bommer skuddet men Samuel Karoliussen kriger til seg noen returer som han har gjort hele kampen. Ullern må til slutt feile og der er Sigurd sikrere enn de fleste banker og setter begge to. Ullern har 8-9 sekunder på klokken men klarer ikke å sette skuddet og de får ikke kontroll på returen heller. Dermed er Sverresborg klare for finale for første gang i et U19NM!

Dette er også andre gang i historien at et trønderlag spiller finale i et NM for yngre lag. Første finale var det nettopp G99-00 som også spilte for tre år siden i U16NM. Den gang ble det sølv etter finaletap for nettopp Ullern. Året etter tok G00 en bronsemedalje i U16NM.

I finalen møter vi Kongsberg Miners som har knust all mostand på veien. I semifinalen mot Oppsal ble det hele 105-79. Kongsberg har også fem spillere fra laget som vant BLNO-gull tidligere i måneden. Det blir altså en tøff kamp men en kamp som vi igjen kan vinne med en topp prestasjon.

U19G Semifinale NM:

Sverresborg Hoops – Ullern 67-63 (21-16) (17-15) – (18-22) (12-10)

Kongsberg vant den andre semifinalen mot Oppsal klart og vi møter dem i finalen kl. 16:30.

Jentelaget vårt har som ventet fått det tøft resultatmessig, men de har gjort gode kamper og matchet høyere rankete lag veldig godt. Jentene fikk ett lærerikt møte mot Hop I første kamp fredag. Til tross for tap 49-114 var det mye bra spill mot et lag med masse KL-erfaring. På lørdag ble det tap 49-90 for hjemmelaget Ulriken og tap 33-56 for Ytrebygda.

Våre jenter der 7 av 8 spillere er født 2001 og 2002 har fått god erfaring i møte med andre jentelag. En viktig erfaring å ta med seg hjem til Trondheim der motstanden stort sett er voksne damelag og et mye lavere tempo.

I dag har de spilt mot Kirkevoll om 7. plass i turneringen. Det endte med Kirkevoll-seier 62-49. Dermed er turneringen over for vårt unge juniorlag.

U19J Spill om 7. og 8. plass:
Sverresborg Hoops – Kirkevoll 62-49 (22-10) (8-12) – (20-22) (11-6)

Offisiell resultatservice fra arrangøren finnes her.