Jubel for jentelaget i U16NM

Sverresborg sine ungjenter avsluttet U16NM med seier over Kongsberg Miners i siste kamp. Jentene endte dermed opp med to seiere av totalt fem kamper. En meget bra fasit for det unge laget.

Laget som deltok i NM er et nemlig et ungt lag i U16-klassen og består stort sett av jenter født 2003 og 2004, men hadde for anledningen med seg god hjelp fra to spillere født 2002, Olivia Samanns og Shanice W Micaelsen. Laget ønsker å takke disse gjestespillerne for en strålende innsats.

Siste kamp mot Kongsberg på søndag var en spennende og utfordrende kamp, men tradisjonen tro dro Sverresborg seieren i land. Det var en jevn kamp helt til pause. I siste halvdel av kampen dro jentene våre ifra og gjorde en kjempeinnsats i å stoppe Kongsberg ved å spille aggressivt forsvar. Med begge våre pointguarder i feiltrøbbel i 4. periode gjaldt det å holde hodet kaldt, noe de taklet bra. Unge Maja K Osmundsvåg (f. 2004) gjorde en utmerket jobb med å lede laget i forsvar og scoret hele 26 poeng. Stillingen ble til slutt 49-36 i Sverresborgs favør.

Åpningskampen var på fredag mot Kjelsås – som har gått ubeseiret gjennom J16-serien i Oslo, så vi visste det ville bli en tøff kamp for våre ungjenter. Jentene våre var tydelig spente og nervøse i starten og Kjelsås fikk mange billige poeng. Men så løftet jentene seg – og i 3. periode ble det kun 10-9 til Kjelsås, og 4. periode endte uavgjort 14-14. Veldig mye bra spill, og 8 av 12 kom på scoringslista. Det er bra! Sluttresultatet ble 67-40 til Kjelsås, men det er all grunn til å være stolt av denne debuten.

Lørdagen ble travel for jentene med hele tre kamper. For en dag det ble! Jentene startet med en tøff kamp mot Ullern, hvor resultatet til slutt ble 29-55 til laget fra Oslo Vest. Så var det Oppsal som sto for tur – det ble en thriller av en kamp fra start til mål, og vi vant til slutt 62-59. En kjempeprestasjon av jentene våre!

Etter denne kampen ble det litt for kort pause før vi måtte i ilden mot Sandvika. Det var tydelig at jentene hadde brent opp litt for mye krutt i den foregående kampen – så da ble veldig mye stang ut og tap 29-68 til slutt.

Kampoppsett og resultater finner du her.

Det er all grunn til å juble etter helgas innsats – og laget gleder seg allerede til neste års NM!