Sandvika ubeseiret i Scania Cup-kvalifiseringen – Sverresborg på sterk andreplass!

Vi gratulerer Sandvika BBK med seier i årets kvalifiseringsturnering i GU19-klassen for vårens Scania Cup som gikk av stabelen i Munkvollhallen i helgen.

Fem av Norges beste juniorlag var invitert til å delta i turneringen, der det sto om to plasser til den prestisjefulle Scania Cup i Södertälje. Kongsbergs 00-gutter vant turneringen i Sverige for to år siden og er av arrangøren innvilget en friplass – og deltok derfor ikke i kvalifiseringen denne helga. Arrangørklubben Sverresborg Hoops leverte også en sterk turnering og ble nummer to. Dermed blir det Sandvika, Sverresborg Hoops og Kongsberg som skal representere Norge i GU19-klassen i Sverige til våren.

Søndagens kamper startet med et jevnt og spennende oppgjør mellom Hop og Sverresborg Hoops. Denne kampen skulle vise seg å bli direkte avgjørende for utfallet av turneringen. Det startet fartsfullt og jevnt med 30-28 i første periode. I andre periode snudde Hop kampen og fikk en god ledelse, men Sverresborg-guttene ga seg ikke og med en knallsterk avslutning av tredje periode hadde de en god ledelse før siste periode. Hjemmepublikummet fikk likevel ikke pulsen ned, for Hop kjempet seg inn i kampen igjen. I en dramatisk avslutning som blant annet førte til bortvisning av en frustrert Hop-trener, rodde hjemmelaget det hele inn med syv poengs margin 84-77. Jubelen sto i taket på Munkvollhallen! Da Sandvika senere slo et hardt kjempende Ullern 77-65 var det allerede før de to siste kampene klart at Sandvika og Sverresborg tok de to kvalifiseringsplassene.

I Sverresborg Hoops’ siste kamp mot Asker valgte coach Vegard Tøfte å hvile sin dominante point guard Sigurd Lorange, og rullere hele spillergruppen. Etter en litt treg start med mange spillere i nye roller justerte guttene seg fint inn og kjempet seg gradvis inn i kampen. Asker vant til slutt 63-56 men all heder til guttene for innsatsen. I turneringens siste kamp vant Hop lett (98-67) mot et slitent Ullern-lag som hadde hatt en god turnering, men som virket utladet etter en heroisk innsats mot Sandvika tidligere på dagen.

Vi i Sverresborg Hoops takker for innsatsen fra alle deltakende lagene. Vi takker også alle i arrangørstaben som har bidratt i hele helgen. Vel blåst!

Etter at lørdagens fire kamper i kvalifiseringsturneringen i Munkvollhallen var unnagjort var det klart at Sandvika hadde rykket litt i fra de andre lagene. De stiller med en jevn og god tropp og har vippet alle sine tre kamper i sin favør. Sverresborg ga dem en skikkelig match, men til slutt ble det seier med syv poeng for bæringene. I lørdagens siste kamp var det Bergenslaget Hop som kjempet forgjeves mot Sandvika. De ledet i begynnelsen av kampen, men etterhvert tok Sandvika over i målprotokollen. Etter en spennende og til dels dramatisk slutt kunne Sandvika registrere sin tredje seier med 88-97. Tidligere på dagen hadde både Hop og Ullern slått Asker.

På fredag fikk Sverresborg Hoops fikk en god start med seier over Ullern. Anført av landslagsguarden Sigurd Lorange dominerte de åpningen av kampen med stort tempo og trykk, og fikk en god ledelse i første periode. Ullern jobbet seg inn i kampen igjen og utlignet ledelsen før første periode var over. Lagene fulgte hverandre tett utover 2. periode, men Hoops jobbet opp en ledelse på rundt ti poeng som de holdt i 2. og 3. periode. I 4. så det derfor ut som det skulle bli en komfortabel seier til hjemmelaget, men Ullern nektet å gi seg og reduserte forspranget i sluttfasen. Seieren var aldri helt truet. Det endte 87-82 til Hoops.

Fredagens andre kamp sto mellom to lag fra Region Øst som kjenner hverandre godt  – Sandvika og Asker. Asker startet sterkt og tok ledelsen men etterhvert utlignet Sandvika og på slutten av 2. periode begynte de å stikke fra. Etter pause trykket bæringene hardt på og Asker klarte ikke å svare. Derfra og inn var det ingen tvil om hvem som skulle vinne. Seieren til Sandvika ble til slutt 79-62.

Alle kampene ligger på Sverresborg Hoops’ You Tube-kanal.

Oppdatert resultatservice ligger her.