Persbråten vinner av Scania Cup-kval GU15

Det ble en meget vellykket kvalifiseringsturnering for Scania Cup i Munkvollhallen i helgen. Norges seks høyest rankede lag i G04 målte krefter for å prøve å kvalifisere seg til uoffisielt Nordisk Mesterskap – Scania Cup – i Södertälje i påsken. Det var virkelig moro å se så god basketball som vi fikk se i helgen. Vi gratulerer Persbråten med seieren. De gikk ubeseiret gjennom turneringen, og slo Kolbotn 66-54 i finalen. Vårt eget lag endte på en litt skuffende sjetteplass men er godt fornøyd med det sportslige utbyttet av disse kampene. Som arrangører er vi i Sverresborg Hoops godt fornøyd med turneringen og har fått mye skryt for arrangementet. Det liker vi selvsagt å høre!

Takk til alle som bidro til at det ble en flott turnering!

Lagledelsen oppsummerer helgen slik:

Første kamp mot Persbråten visste vi at vi måtte ligge på maksnivået hele matchen for å ha kontakt til slutt. Vi hadde én periode der vi var langt unna det, noe som ble avgjørende for resultatet. Persbråten tar oss på fysikken (høyde/styrke) de er i tillegg gode til å posisjonere seg på returer, og spiller godt forsvar individuellt og som lag.

Kolbotn spiller også mer fysisk enn vi er vant til, selv om de ikke er like dominerende som Persbråten på det området. Vi ble ujevne i intensitetsnivået, og som i første kampen slet vi med å angripe feltet mot sterke spillere. Blir derfor stående å skyte mye utenfra, og med svak uttelling der blir det vanskelig. Det fører også til mange enkle poeng for Kolbotn imot. Kolbotn spilte variert og fordelte poengene sine uten at vi fikk satt forsvaret. Dette var de samme lagene som kom til finalen og vant semiene sine klart.

Plasseringskampen mot TNT ble den største nedturen med tanke på både prestasjon og resultat. De kom ut med aggressivt forsvar og høyt tempo. Kanskje mer enn forventet, og de greide å «ryste» oss tidlig. Vi prøvde iherdig, men det hadde satt seg i hodene våre, vanligvis enkle ting ble vanskelige, og vi fikk aldri opp energinivået. En lærepenge. Alt i alt en nyttig turnering, vi får tydeliggjort hva vi må jobbe mest med, og får også bekreftet at vi ligger godt an på mange områder. Områder som ikke nødvendigvis vises på resultattavla ennå. Takker til alle involverte for en morsom helg.

Scania Cup er en super turnering. Deltagelse gir oppmerksomhet og prestisje i basketnorge, og det er hyggelig å være del av en norsk delegasjon. Likevel føler vi ingen stor skuffelse over å ikke kvalifisere oss, kvaliken var en verdi i seg selv. Scanianivået er såpass høyt med kun ambisiøse ungdomslag som vil vinne mest mulig tidligst mulig. Med vår fysiske og tildels psykiske «umodenhet» er ikke Scania nødvendigvis den beste utviklingsarenaen for oss akkurat nå. Vi har møtt de beste lagene i Norden tidligere og vet hva som gjelder. Vi har uansett bestemt for å møte internasjonale lag hver sesong, og skal finne oss en annen turnering å dra til i påska. Gjerne en turnering med mer spredt nivå. Imens ønsker vi Persbråten og forhåpentligvis Kolbotn, lykke til i Scania Cup 2019.

Resultater:

Fredag 26. oktober:
18:00 Sverresborg – Persbråten  47-70
20:00 Oppsal – TNT Towers  89-86

Lørdag 27. oktober:
10:00 Kolbotn – Sverresborg  83-59
11:30 Hop – Oppsal  58-51
14:00 Persbråten – Kolbotn  65-61
15:30 TNT Towers -Hop  79-86

Tabell Pulje A
1. Persbråten   2  2-0  135-108
2. Kolbotn        2  1-1  144-124