Juniorguttene klart for nytt NM – GU16-laget utslått

GU19

I helgens NM-kvalifisering på Ammerud i Oslo klarte Hoops juniorlag nok en gang å kvalifisere seg til NM-sluttspill. Som regjerende mestere var dette forventet av guttene, men likefullt en god prestasjon. Hoops endte til slutt på 5. plass i kvalifiseringen. Coach Vegard Tøfte summerer opp helgen slik:

«Vårt G19 lag har i helgen vært i Oslo og spilt kvalifisering til vårens U19NM. I Oslo kjempet 12 lag om åtte plasser til sluttspillet på Kongsberg. Det var et noe redusert lag som reiste til Oslo. De siste par ukene har vært preget av flere småskader og sykdom på flere viktige spillere. I tillegg var Sigurd Lorange uheldig og skadet seg kvelden før avreise og kunne dermed ikke bidra i helgen.

Første kamp fredag mot EB85 fra Bærum ble en stor nedtur. Dette er nok den dårligste kampen vi har spilt denne sesongen og det sier mye. Et lag vi bør slå gjorde det vanskelig for oss og kommer til gode avslutninger selv. Det endte med et svært tungt tap 41-62. Etter å ha sovet av seg en lang fredag med skole, reise og kamp var det et nytt lag som stilte mot Nesodden på lørdag. Seier 97-54 og videre til kvartfinale og dermed sikret deltagelse i sluttspillet i mai.

I kvartfinalen var Sandvika motstander. Her holdt vi lenge følge og var med bak med 55-59 med åtte minutter igjen. Men med bare to timer pause mellom kampene og enkeltspillere som begynte å bli svært slitene, ble det tunge siste minutter. Åpne skudd ble bom og når vi fikk gode take til kurva var ikke spruten tilstede i bena til å sette layupen. Det ble tap 58-82 men oppløftende 32 minutter der vi spiller jevnt med en av de største favorittene i U19NM. Om treningsgrunnlaget de siste ukene hadde vært bedre og enkeltspillere i bedre form til å tåle to kamper på en dag burde vi holdt følge helt inn også mot Sandvika. Søndag var det dermed kamp om 5. -8. plass.

Søndagens første kamp mot Ullern går greit. En sterk 3. periode 31-12 gir oss en god ledelse 79-52 før 4. periode. Men Ullern gir ikke opp og kommer ut med et voldsomt trykk. Men vi klarer til slutt å dra seieren i land med god margin 90-73. Dermed ble det kamp om 5. – 6. plass mot Persbråten som tidligere på dagen hadde slått Asker. Dette ble en typisk siste kamp for helgen med to slitne lag og uten all verden av betydning. Men et Persbråten lag som for det meste står i en sone blir for lette for våre gutter og vi rykker fra mot slutten og vinner 91-72 og tar med det 5. plassen i helgens kvalik. En 5. plass er et par plasser lavere en hva vi håpet på. Men kampen på fredag ødelegger mye og gjør at vi møter Sandvika allerede i kvartfinalen. I finalen møttes Sandvika og Kongsberg der sølvguttene til slutt vant 82-75.

Vi kan oppsummere helgen med én dårlig og fire gode kamper (unntatt de siste åtte minuttene mot Sandvika). Det får vi leve med og jobbe videre fram mot sluttspillet første helgen i mai. Da har vi ikke råd til å kaste bort første kamp fredag.»

GU16

Kvalifiseringen til U16NM ble avgjort i én kamp i Rosenborghallen mellom hjemmelaget Singsaker og Hoops’ unge lag. Singsaker var nok favoritter på forhånd, men Hoops-guttene var sterkt motivert for å sikre seg plassen i NM-sluttspillet i mai. Hoops-laget som består av 2004-gutter forsterket med tre 2003-gutter bet godt fra seg og spilte jevn med Singsaker i tre perioder. I fjerde ble det derimot stopp, og Singsaker vant til slutt 76-56. Vi gratulerer Singsaker med seieren og ønsker lykke til i NM-sluttspillet.

Dette betyr at Sverrseborg Hoops stiller med tre lag i NM-sluttspillene i mai. Våre to jentelag U19 og U16 er direkte kvalifisert til sluttspill, og gleder seg til å hevde seg mot tøffe motstandere fra hele landet.