Frode Ramberg – Årets Trenerentusiast!

Sverresborg Hoops’ dyktige trener for G04 og G03 ble i dag hedret med utmerkelsen «Årets Trenerentusiast» under Norges Basketballforbunds Store Trenerhelg i Oslo.

Juryen sier i sin begrunnelse:

Årets prisvinner startet med basket tidlig i tenårene på starten av 80-tallet. Han ble en svært habil spiller som etter hvert tok steget opp i A-stallen på elitelaget i 17-18 årsalderen og begynte i de samme årene å ta på seg treneroppgaver.

I sin hjemby ble han en fast spiller på elitelaget som tok en sterk plassering i serien i 89/90. Dessverre rykket laget ned i 1992 etter en thriller av en kamp som endte med tap etter 2 ekstraomganger mot Nattland i Husebyhallen.

Senere på 90-tallet ble han overtalt av sin gamle barndomskamerat til å komme til Hønefoss. Der ble det spill i eliteserien i 97/98 og 98/99. I følge en statistikk fra basket.no i november 1998 kom det frem at det ikke overraskende var importspillerne som ledet statistikkoversikten, bortsett fra én kategori. Eneste nordmann som topper en kategori er årets prisvinner som hadde en imponerende treffprosent fra 3-poengavstand.

Siden Hønefoss ikke fikk plass i BLNO 2000/2001 gikk veien til Trondheim og spill i 1. divisjon og han har siden den gang nesten sammenhengende vært involvert som trener. Han har vært hovedtrener for toppserielaget i Trondheim, har i flere omganger vært regiontrener for Region Midt både på guttesiden og jentesiden og han har nå det sportslige ansvaret for regionens rekrutteringsprosjekt med SFO basket.

Han er faglig dyktig, engasjert, profesjonell, lydhør og svært flink til å se alle spillerne på treningsfeltet. Han er god til å formidle, har en tydelig plan på progresjon på treningen og en god pedagogisk tilnærming. Det er tydelig at han har et godt blikk og forståelse for hvordan barna tenker og reagerer både på trening og i kamp. Han er en rolig person og jovial person som er lett å like, men som liker lite oppmerksomhet rundt seg selv.

For årets prisvinner har det aldri vært noen annen sport. Han har en enorm dedikasjon for basketball, noe som bare blir ekstra tydelig når man ser hvor mange mil han pendler til hver trening. Han har de siste årene vært trener i Sverresborg og man kan si at han er tilbake hvor alt startet.

Prisen som Årets Trenerentusiast går til:
Frode Ramberg, Sverresborg.

Vi i Sverresborg Hoops gratulerer Frode med utmerkelsen og kan bekrefte at vi er veldig glade for den store jobben han gjør for vår klubb og i vår basketregion.