Ammerud Open 2022

Fredag 13. mai reiste hele 48 spillere fra fire Hoops-lag til Oslo for å delta på Ammerud Open. For første gang på lenge deltok vi med både gutter og jenter i flere aldersgrupper. G11-14 med trener Johan Karlsen spilte i GU11, J10-12 med trenere Marthe Eide og Guro Samanns spilte i JU12, G09-10 med trenere Øyvind Hoff og Corey Samanns stilte med tre lag i GU13, og J09 med trenere Marthe Eide og Guro Samanns spilte i JU13.

De yngste lagene spilte tre vanlige EB kamper, og for jentene betydde dette kamper mot jenter i samme alder. Noe som er en mangelvare i egen region. J10-12 tapte to kamper og vant én, og opplevde en fantastisk heiagjeng av foreldre som hadde tatt turen ned sammen med oss. Vi fikk skryt av dommere fordi foreldrene var så engasjerte.

G11 spilte første kamp lørdag ettermiddag, som ga dem god tid til litt sightseeing i Oslo før cupen. Det var storartet, rapporterte foreldrene i denne gruppa. Guttene spilte tre gode kamper, og spesielt den siste som var mot Bislett. Trener Johan Karlsen var godt fornøyd med helga!

J09 reiste med kun seks spillere, men det var ingen hindring. Igjen var det viktig at disse jentene fikk spille mot jevnaldrende jenter. Det ble tre tøffe kamper på lørdag, der en endte med et knepent tap. De fikk en etterlengtet seier i plasseringskampen på søndag, den perfekte avslutningen på turneringen.

G09-10 stilte med tre lag i U13, og startet cupen allerede på fredag kveld. Det ble en del tøffe kamper for lagene, men også utrolig mye god basket. De av spillerne som ikke var på banen, var med i heiagjengen på tribunen. Også her var det mange engasjerte foreldre med som skapte utrolig god stemning for spillerne. Sverresborg 3 vant sine innledende kamper, og fikk da spille videre i sluttspillet. I semifinalen møtte de Centrum Tigers, som ble akkurat litt for tøffe. Det ble et knepent tap mot laget som senere vant finalen. Bronsefinalen ble spilt med høy temperatur mot Eidsvoll, hvor Sverresborg-guttene til slutt dro i land seieren! Laget fikk pokal, Kristijan Ninic ble tatt ut til All Star-laget, og alle spillerne fikk medalje.

Det var en del utfordringer for arrangør Ammerud Basket, men for Sverresborg Hoops ble dette en fin turnering med godt sportslig utbytte.