Scania Cup kvalifisering G19 2017

Neste helg er det kvalifisering til Scania Cup 2018 for de beste U19-lagene i Norge. Fem lag kjemper om to plasser i den prestisjefulle turneringen Scania Cup i Södertälje i påsken 2018 – en invitasjonsturnering for de beste lagene i Norden. Kvalifiseringen er det vi som arrangerer her i Trondheim og Munkvollhallen. Våre gutter skal opp mot storklubbene Ullern Basket 56ers, Kongsberg Miners, Sandvika basketballklubb og Hop basketballklubb.

Scania Cup var i mange år en fjern drøm for klubber fra Region Midt. Men til slutt skulle drømmen om å delta i Scania endelig gå i oppfyllelse ikke bare ett, men tre år på rad! Først ut til å delta var G99 i 2015 (8. plass av 12 lag). Året etter var det G00 (9. plass av 12 lag) og forrige sesong var det G04 (15. plass av 15 lag) som deltok fra Sverresborg. Altså en svært tøff turnering sportslig men igjen svært lærerik. God internasjonal matching er alltid gøy.

Til Trondheim kommer det noen svært sterke lag. Kongsberg, Ullern og Sandvika har lagene sine fulle med spillere med landslagserfaring og fra BLNO. Ullern har i alle år vært den klare eneren i 1999-klassen i Norge. De vant blant annet U16NM (Slo våre gutter 72-50 i finalen) og har vært suverene i regionspill og turneringer i en årrekke. Til Trondheim kommer de med landslagstrioen Ulrik Stanger-Johannessen, Thomas Solem og Marcus Larsson som alle var svært viktige på sommerens U18-landslag som tok bronse i Nordisk og vant C-puljen i EM.

Kongsberg Miners har en gylden 2000-generasjon som forrige sesong vant nettopp Scania Cups U17-klasse (som det tredje norske laget i historien!) og spilte i den Østeuropeiske ligaen EYBL der det ble en sterk 7. plass av 16 lag. De har flere spillere som har vært innom landslagsprogrammet der blant andre Tobias Rotegård, Mikal Gjerde og Herman Nordeide også var sterke bidragsytere i sommerens U18-landslag. Med denne trioen, i tillegg til gode spillere som William Hay, Simen Juvastøl og 1999-modell Mihajlo Krivokapic er nok Kongsberg sammen med Ullern de to største kanonene våre gutter skal få bryne seg på neste helg.

Sandvika kommer også med et sterkt lag. Ledet av Christoffer Heggelund, Didrik Person og Ole Svendsen Strand som alle har erfaring fra U16-landslag. I tillegg kommer Sandvika med australieren Jordan Rost som flyttet til Norge i sommer som i tillegg til Sandvika også spiller BLNO-basket for Bærum. Sandvika blir absolutt en tøff nøtt for de fleste og skal ikke undervurderes. Hop fra Bergen er et lag vi vet lite om og må nok bli sett på som en underdog i denne kvalifiseringen. Et lag hovedsakelig bestående av 2000-spillere som har dominert i sin klasse i Bergen i flere år. Ledet av en rask og god guard i Daniel Sandven blir bergenserne et lag som nok har lyst og komme til Trondheim og vise seg fram og kanskje overraske i noen kamper.

Våre gutter er godt i gang med sesongen etter treningsleir i Latvia i august og Bærum Open i september. U19-gruppen består totalt av 21 spillere født 1999 og 2000 ledet av evigunge Ron Billingslea. Gruppen stiller i år med to lag i G19-serien i tillegg til ett lag i 2M og ett lag i 1M. Til helgen håper vi å kunne stille med fullt mannskap. Sigurd Lorange er tilbake i Sverresborg-trøya. Sammen med Jørgen Bjørke, Jørgen Kjesbu og Christian Tøfte som alle spiller for Nidaros Jets har vi fire spillere med landslagserfaring. Petter Valstad, Julius Schjetne, Samuel Karoliussen og Jonas Olden er alle tilbake etter et år i USA. Flere av av de andre gutta har også trent veldig godt gjennom sommeren og har tatt store steg siden forrige sesong. Vi stiller altså et svært spennende U19-lag neste helg. Absolutt verd en tur til Munkvollhallen for å se de beste U19-lagene i Norge brake sammen til tøffe kamper med svært høyt nivå.

Kampoppsett og resultater:

Torsdag 26 oktober:
21:00 Ullern – Sandvika* 69-62

Lørdag 28. oktober
11:00 Sandvika – Kongsberg 52-82  Kampstatistikk
12:45 Hop – Ullern 74-103  Kampstatistikk
14:30 Sverresborg – Sandvika 84-75  Kampstatistikk
16:15 Kongsberg – Hop  88-71  Kampstatistikk
18:00 Ullern – Sverresborg 99-70  Kampstatistikk

Søndag 29. oktober
10:00 Sandvika – Hop  75-57  Kampstatistikk
11:45 Kongsberg – Ullern  70-63  Kampstatistikk
13:30 Hop – Sverresborg  47-81  Kampstatistikk
17:00 Sverresborg – Kongsberg 80-70  Kampstatistikk

Alle kamper spilles i Munkvollhallen med ett unntak.
*Ullern – Sandvika spilles torsdag i Ørakerhallen.

Live Stream av kampene finner du her:

Live stats fra kampene finner du her:

Slutttabell:

1. Ullern           3 – 1  334 – 276