Fire Hoops-spillere på landslagssamlinger

De to neste helgene samles spillerne på de fire U16- og U18-landslagene som skal til nordisk mesterskap i Finland og B-EM i sommer og U24-laget som skal representere Norge i Universiaden i Napoli.

Hele tre jenter fra vårt gode juniorlag på jentesiden er i U18-troppen. Hedda Finnøy, Rachel Appiah og Olivia Samanns. Fantastisk moro for jentene og coachene deres Keith Downing og Guro Samanns som har jobbet godt og systematisk i mange år med disse jentene. Etter samlingene blir det tatt ut 12 spillere til hver av turneringene.

På guttesiden er Sigurd Lorange tatt ut til samlingene for U24-landslaget. Sigurd var kaptein på U18-landslaget i fjor og går nå over i seniorenes rekker. At Norge stiller i årets Universiade er nytt av året – og et resultat av at juniorlandslagene har gjort det godt de siste årene og at vi har mange talenter i college-basket i USA.

Vi merker også at Jo Kristian Weisethaunet fra Stjørdal basketballklubb er uttatt på samlingen til U16-landslaget og William Lybæk, tidligere Singsaker, nå University of Sioux Falls, South Dakota er uttatt til U24-troppen. Det er flott for regionen vår at flere klubber er representert.

Vi ønsker alle lykke til med samlingene.

U18 JENTER

Landslagstrener: Kjetil Andresen.
Assistenter: Ellen Hamremoen og Ole Andreas Teigen.

Program:
27. juni – 1. juli: Nordisk mesterskap i Kisakallio/Lohja (Finland).
5.- 14. juli: B-EM i Skopje (Nord-Makedonia). Norges kamper i gruppespillet: 5/7 Danmark, 6/7 Slovenia, 7/7 Finland, 9/7 Kosovo, 10/7 Estland.

20 spillere til første samling:
Alva Julsrud (Oppsal/Asker Aliens), Kari Kyrkjebø (Kirkevoll/Asker Aliens), Emma Harloff (Hop/Bergen Elite), Madelen Standal Hatlestad (Kirkevoll), Eirin Vreim Holm og Johanne Storm-Gran (Kjelsås/Centrum Tigers), Selma Freng Sørensen og Selma Nybø Vangstein (Kjelsås/Ullern), Cecilia Riise (Sandvika), Rachel Appiah, Hedda Finnøy og Olivia Marie Samanns (Sverresborg Hoops), Julia Gundersen (TNT Towers), Ingrid Elise Karlsen (Tromsø Storm Ungdom), Magda Ahmed, Vlera Kelmendi, Olivia Priestley, Malin Schneidt og Lina Stranger-Johannessen (Ullern), Nora Anie Hisdal (USA).

U24 MENN/ SENIOR MENN

Landslagstrener: Mathias Eckhoff.
Assistent: Audun Eskeland.

Program:
4.- 11. juli: Universiaden i Napoli (Italia), U24-landslag. Norges kamper i gruppespillet: 4/7 Tyskland, 5/7 Italia, 6/7 Canada.
8. og 9. august: To seniorlandskamper mot Sverige i Stockholm.

25 spillere uttatt til første samling:

Jørgen Onarheim og UIrik Stranger-Johannessen (Asker Aliens), Gaute Haugen (Bærum), Sander Aslesen og Mats Selboe (Centrum Tigers), Christoffer Heggelund (Sandvika/Centrum Tigers), Marcus Larsson (Frøya), Eivind Lamo og Morten Osland (Gimle), Sigurd Lorange (Sverresborg Hoops/Gimle), Jørgen Odfjell (Ulriken Eagles/Gimle), Aly Hudgins (Kongsberg Miners), Sjur Dyb Berg (Alaska Anchorage University), Johannes Dolven (Barry University, Florida), Harald Eika Frey (Montana State University), Mikkel Kolstad (Nova Southeastern University, Florida), William Lybæk (University of Sioux Falls, South Dakota) og Vegard Tangen (North Park University, Chicago), Tobias Rotegård.

Senior: Stian Emil Berg, Alex Dakin, Stian Mjøs og Torgrim Sommerfeldt (Bærum), Magnus Midtvedt (Centrum Tigers) og Bouna Black Ndiaye (Glasgow Rocks, Skottland).

Andrija Blatancic (Academy of Arts University, San Francisco), Mikal Gjerde (University of San Diego), Haji Jawara (Xavier University of Louisiana), Karamo Jawara (Etha Engomis Nikosia, Kypros), Simon Müller Landsvik (University of California, Santa Cruz), Chris-Ebou Ndow (Kongsberg Miners) og Kristian Sjølund (Georgia Tech University, Atlanta) vil bli kalt inn på et senere tidspunkt.