Sterk Hoops-innsats i Ammerud Open

Årets Ammerud Open-turnering i Oslo ble som det pleier en flott opplevelse for klubbens U11-U14-lag. En tropp på 43 spillere, 5 trenere og rundt 20 foreldre og besteforeldre fra Hoops reiste ned på fredag. Et høydepunkt i sesongen og en morsom avslutning på kampsesongen. Sportslig ble det også en god turnering for Sverresborg Hoops i år mot gode lag stort sett fra Østlandsområdet, men også fra resten av landet.

G07-08
De som imponerte mest i år var G07-08. 15 spillere var fordelt på tre lag – to i U11 og ett i U12. I U11 vant Hoops fem av seks kamper, delvis med store sifre. Hoops G06-07 I vant alle sine tre kamper og briljerte til tider med stort tempo og sikre avslutninger. I U12-klassen ble det én seier og to tap. Guttene (og jenta!) fikk velfortjente medaljer for innsatsen sin etter siste kamp på søndag. Coachene Åsmund Hiis Hauge og Stefan Relling skal være stolte av laget sitt!

Hoops I – Ammerud Grønn  25-38
Hoops I – Høybråten  52-26
Hoops I – Oppsal Black Panthers  40-16

Hoops II – Høybråten  81-16
Hoops II – Ammerud Grønn  39-37
Hoops II -TNT Towers. 44- 42

Hoops III – Sandviken  21-31
Hoops III – Ammerud Hvit  38-27
Hoops III – Kongsberg Hvit  26-52

J05-06
På jentesiden stilte vi med ett lag i U14-klassen. J05-06 skal spille seriekamper i NBBF Region Øst neste sesong og denne turneringen gav dem nyttig matching mot lag de kommer til å møte der. I gruppespillet ble det tre tøffe kamper, der jentene slet med å score nok poeng. Det endte med tre tap på lørdag og plasseringskamp mot Skjetten på søndag. Den kampen ble en skikkelig opptur og de vant til slutt 31-27 etter å ha hatt full kontroll i siste periode. Dermed ble det 7. plass i turneringen for jentene og coach Mathias Dørmænen.

Hoops – Kjelsås Lightening  32-16
Hoops – EB-85  26-8
Hoops – Oppsal Black Panthers  31-11
Hoops – Skjetten  31-27

G06
Seriemesterne i Region Midt gledet seg også å møte sterk motstand i turneringen. Coach Bo Skarland Schønberg stilte med 11 spillere som startet med en jevn kamp mot Skjetten 1. Hoops ledet det meste av kampen, men i siste periode gikk romerikingene forbi og vant 25-31. EB-85 er et meget jevnt og sterkt lag – og de vant klart 48-12. Likevel var dette en god kamp av Hoops-guttene mot gullvinnerne fra Bærum. Siste gruppespillkamp var mot Høybråten, der Hoops hadde full kontroll og vant. Dermed var det klart for lørdagens fjerde kamp, plasseringskamp mot Skjetten 2. Den vant Hoops komfortabelt. Det endte derfor med en litt skuffende 9. plass – men guttene følte selv at de var ganske nær en mye bedre plassering siden de burde slått semifinalist Skjetten og ga vinnerne EB-85 god motstand i store deler av den kampen. Dette gir inspirasjon foran neste sesong!

Hoops – Skjetten 1  25-31
Hoops – EB-85. 12-48
Hoops – Høybråten 31-24
Hoops – Skjetten 2  26-17

G05
Vårt eldste guttelag i turneringen spilte sin første Ammerud Open i en stor U14-klasse. Første kamp mot fysisk store Bøler 04 ble vanskelig og endte med klart tap. I andre kamp slo guttene tilbake og vant over Kolbotn. De måtte dermed vinne tredje kamp for å komme til kvartfinalen. Det ble vanskelig mot kanskje Norges kanskje beste lag i årsklassen, Kjelsås. Spesielt ble det utfordrende, men også lærerikt å møte Kjelsås’ hovedvåpen, fullbanepresset, i andre halvdel. Coach Vegard Tøfte var på tross av klart tap i denne kampen fornøyd med utbyttet av dette møtet. I plasseringskampen mot EB-85 Celtics på lørdag kveld ble det dramatisk. EB-85 så ut til å vinne kampen, men Hoops-gutta ga seg ikke og kjempet seg nærmere på slutten. Og i hektiske sluttsekunder klarte Hoops å gå forbi. Jubelen sto i taket! G05 har også all grunn til være stolte av innsatsen sin. Etter å ha vunnet et ganske jevn serie her hjemme i år er det veldig inspirerende å møte lag på et høyere nivå enn vi har hjemme.

Hoops – Bøler 04  10-30
Hoops – Kolbotn 27-17
Hoops – Kjelsås Bucks 12-55
Hoops – EB-85 Celtics 20-18

Selv om det blir mye basketball en slik helg blir det også masse tid for å bli bedre kjent med lagkamerater, spillerne fra de andre Hoops-lagene og andre klubber. De fleste lagene rakk også en bytur med litt sightseeing og restaurant-besøk. Selv om bussturen hjem er lang så er det kanskje den spillerne våre husker best – hvis vi spør dem om 10-20 år!

Takk for turen alle sammen.