Hoops G06 nr. 11 i U16NM 2022

G06-guttene våre fikk en realitetsorientering under helgens U16NM i Hønefoss i helga. Allerede i første kamp på fredag møtte de turneringsfavoritten Ullern. Guttene kjempet godt og spilte god basket, fikk en ledelse tidlig i kampen, men Ullern kom sterkt utover i første omgang og Hoops klarte ikke å matche dem utover i kampen. Ullern vant dermed 98-60 til slutt. Andre gruppespillskamp mot Lommedalen måtte vinnes hvis kvartfinalen skulle nås. Det var to jevne lag dette, men guttene virket litt anspente, og en svak andreperiode gjorde at de havnet bakpå. I siste periode kjempet de seg inn i kampen igjen, og Lommedalen ble litt stresset. Med bæringene hentet seg inn og vant til slutt 70-56. Skuffede Hoops-gutter måtte innse at kvartfinalen røyk.

Siste kamp på lørdag var mot Kirkevoll i Tyristrandshallen. Et stort og fysisk lag som vi så spille godt mot Kjelsås tidligere på dagen. Hoops startet best og gikk opp i en klar ledelse i 1. periode men Kirkevoll kjempet seg sakte med sikkert inn med gode fastbreaks og ved pause var det helt jevnt. Utover i tredje periode havnet våre gutter i feiltrøbbel og det stoppet helt for laget. Dermed ble det en tøff oppgave i fjerde periode å prøve å hente inn ledelsen. De gjorde en god periode, men klarte ikke å hente inn hele forspranget. Kirkevoll vant 75-58. Dette var et veldig tungt tap for guttene der de følte at de skulle prestert bedre. Heldigvis var det mulig å snu humøret i løpet av kvelden og motivere seg for kamp om 11. plassen i turneringen mot Trondheims-kollegaene i Sørsia.

På søndag ble det dermed kamp mellom to Trondheims-lag i kamp om 11. plass. Litt kjedelig for både Sørsia og Hoops å møtes nok en gang i sesongen kanskje, men når først kampen startet ble det en ordentlig NM-kamp. Sørsia kom best ut og lenge var det jevnt. I tredje periode dro guttene våre i fra – og Sørsia klarte aldri å ta igjen den ledelsen som ble bygget opp i den perioden. Dermed endte det altså en 11. plass for de tolv Sverresborg-guttene som ble coachet av Thor Inge Øvermo og Bo Skarland Schønberg under turneringen.

Selv om resultatet i et par av kampene var en skuffelse så har laget lært mye og fått sett hvor lista ligger for å hevde seg på nasjonalt nivå. Intensiteten er høyere enn våre gutter er vant med i vårt seriespill, og lagene i Region øst og vest profiterer på at de har høyere nivå i sin serie. Dette skal vi ha fokus på våre treninger, der intensiteten og kvaliteten må heves framover. Fint å få ny inspirasjon!

Vi er uansett stolt av innsatsen guttene har lagt ned i forberedelsene og i selve mesterskapet. Og alle var enige om at det har vært en fin tur!

Takk til Hønefoss Basket for et flott arrangement.

Resultat:

Ullern – Sverresborg 98-60
Sverresborg – Lommedalen 56-70
Sverresborg – Kirkevoll 58-75
Sørsia – Sverresborg 61-87

NB: Vi gratulerer Centrum Tigers med seier over Sandvika i guttefinalen og Kjelsås med seier over Ulriken i jentefinalen.